Nuffnang

Friday, August 12, 2011

Kuih muih di Malaysia | Gelaran kuih | Jom Kenal Kuih


Aku memang penggemar kuih. Sangat sukaaaaaaaa...(aku suka kamu, kuih)

Pernah berbuka puasa dengan kuih yang dibeli dengan harga RM10. Banyak kan? Masa tu harga kuih masih RM1 - 3 bijik. Maknanya masa tu aku makan 30 bijik kuih (fuyooooooooooo). Sekarang nie tak dapek la...Harga gula naik, minyak naik, tepung naik, susu pun sama. Ada yang jual kuih 50 sen seketul. Ada yang jual RM2 - 5 bijik. Tapi kalau nak rasa, aku memang akan beli.

Penah masa study dulu, kelas aku abis lambat..lebih kurang jam 6 - 6.30 petang, so tak sempat g PARAM (Pasar Ramadhan). Hari-hari aku kirim member aku belikan kuih paling cun (nak tau kuih mane? rujuk kat bwh nie yaa). Tak muak pun walau makan hari-hari.

Aku juga sedang berjinak-jinak buat kuih yang senang2. Cuma bila yang nak makannye tak ramai, aku beli jer....Jom kita layan nama kuih. Selalu terfikir, camno orang dolu-dolu bagi nama kuih....asal-usulnya....pandai gak sebenornyaa..

aku suka kuih gangster nie...yummyyyy


kuih paling cun..


kuih pocong..ehehehhee


1. Kuih PALING GANGSTER - kuih lompat tikam
2. Kuih PALING KAYA - kuih jala emas
3. Kuih PALING SEXY - kuih puteri mandi
4. Kuih PALING BUSUK - kuih tahi itik
5. Kuih PALING ALIM - kuih ketayap
6. Kuih LELAKI KRONIK - kuih batang buruk
7. Kuih AWET MUDA - kuih seri muka
8. Kuih ORANG TAK MANDI - kuih bau-lu
9. Kuih PALING LEMBAB - kuih siput
10. Kuih SEKSA BINATANG - cucuk kodok, cucuk udang
11. Kuih POMPUAN SEKSI - karipap
12. Kuih TAK SEDAR DIRI - almond london
13. Kuih SUKA API - kuih bakar
14. Kuih BANGUN SENDIRI - kuih bangkit
15. Kuih SUKA KEAMANAN - kuih makmur
16. Kuih PALING KEJAM - sarang semut
17. Kuih SUKA PUKUL - biskut buah rotan
18. Kuih SUKA UGUT - pau
19. Kuih LUCAH - apam
20. Kuih PALING CUN - kuih puteri ayu
21. Kuih PANDAI BERMUKA-MUKA - kuih talam
22. Kuih PANDAI TILIK - kuih kaswi
23. Kuih GENG JIN APRIT/SELALU SAKIT- samprit
24. Kuih PERKAUMAN - telinga keling
25. Kuih GATAL - kuih sepit/kuih goyang
26. Kuih PALING COMOT - serabai
27. Kuih MALAS SAPU - kuih habuk-habuk
28. Kuih BANYAK CAKAP/KEPOCI -  kuih koci
29. Kuih SUKA BOYA - kuih lidah buaya
30. Kuih SUKA LEMPANG - kuih lompang
31. Kuih LONDEH BAJU - kuih onde-onde
32. Kuih ALONG SUKA - kuih tako
33. Kuih HANTU POCONG - kuih tepung bungkus
34. Kuih RIANG RIA- kuih ke-ria (pesta riang ria)
35. Kuih SUKA MAIN CAK-CAK - kuih cak-oi (ohh cakkk)
36. Kuih TAKUT GELAP - kuih pelita (selalu pasang pelita)

(sumber gambar adalah dari mrs google)

3 comments:

  1. kah kah kah
    siap ada anugerah kuih paling popular lagi kat sini,lol

    nice one

    ReplyDelete
  2. lagi satu,kuih PALING BANYAK - kuih muih...

    ReplyDelete
  3. salam adik... kakak pun mmg minat mkn kuih2 ni... smpi tergelak2 bila baca nama2 kue adik kat atas tu.... smpi member tanye apa yg kelakar sngt.. anyway, slamat menyambut ramadhan yg mulia... dn selamat menjamu kuih..

    ReplyDelete

FOSSIL PRELOVED FOR SALE

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera, Anda mempunyai koleksi handbag fossil dan ingin menjualnya? Emelkan kepada saya myghibli@gmail.com ...