Thursday, January 27, 2011

Ratu Google kah aku?

RATU GOOGLE

Itulah gelaran yang kawan aku bagi. Hehehe. Bunyi cam hebat sangat kan tapi biasa jer. Agaknya skill searching/google aku boleh tahan. Tapi aku sangat suka google. Sangat-sangat suka. Ehehehehe. Berkat skill ini, maklumat yang aku cari mengambil masa yang agak cepat.. :D. Masuk bakul angkat sendiri nampaknye kan....

(sumber : google)

Antara tips yang aku rasa berbaloi untuk dikongsi adalah:

1. Dapatkan http://www.google.com/ (itu sudah pasti la kan)

2. Carian bagi quotes atau phrasa - gunakan simbol ". contohnya ["baju murah dan cantik"]

3. Kalau nak cari lirik lagu yang tak ingat sepenuhnya, gunakan simbol *. contohnya [senyum *suria]

4. Untuk takrif/definisi perkataan yang kurang jelas, gunakan "define:", contohnya [define : sentimental]

5.  Gunakan google sebagai kalkulator. Sesuai untuk simple equation. Mesti ramai yang tak tahu kan. Contoh [4120.56*2-1000=]. Senang bukan!

6. Carian images/books/maps - gunakan google.com tapi perhatikan di atas. Klik sahaja.

7. Advanced search boleh digunakan sekiranya sukar nak ingat dari no 1 hingga 6..Ehehehe..

Selamat goooooooooooooooglee...blup bluuuppp...bluuuuurrrppp (baru sudah mkn nasi ayam goreng yang sedap..2 hari berturut2 makan kat sana)

No comments:

Post a Comment

Nuffnang

Kisah asam pedas Melaka dan Muar

 Alkisah, sejak pindah pejabat baru nie, sangatlah susah nak cuti. Sebelum cuti kena pastikan ada orang backup kerja dahulu, barulah boleh c...