Nuffnang

Monday, April 11, 2011

Makcik Jeddah yang baik hati...syukran


Semalam aku dalam perjalanan dari Penang ke KL. Flight pagi. Aku duduk sebelah seorang makcik. Pakaian ala2 arab serba hitam. Suaminya seakan Melayu. Makcik tu menegurku "Nak balik KL ka?"
Aku pun bilang.."Ya, balik kampung jumpa mak dan ayah...".

Belon mula berlepas, aku nampak makcik dan pakcik sama2 membaca doa menaiki kapal.

Aku pun mula sembang dgn dia. "Makcik asal sini ke?" Makcik tu asal Penang, berkawin dengan orang Jeddah..anak2 semua di sana. Besh betul aku dengar. Derang nampak so loving sambil2 suami makcik tu membelek magazine MAS. Dia ternampak batu lesung yang dibuat daripada kayu.

"Ini boleh buat sambal belacan" (sila baca dalam nada mat salleh..ehehehehe).

Makcik kata suaminya baru pandai berbahasa Melayu. Suaminya rajin membantu dan pandai memasak.Makcik tu ramah bercerita. Katanya dia dah 45 hari di Malaysia. 30 hari di KL, 15 hari di Penang. Katanya juga hari2 gak dia makan durian. Asal balik rumah singgah beli durian.

Katanya lagi ikan kat Jeddah sangat mahal. Panjang lebih kurang 20 inci mencecah 400 ringgit. Makkk oiiiii!!

Orang Jeddah makan pelbagai jenis roti dan pelbagai jenis nasi. Protein plak selalunya kambing/ayam..Derang tak dapat darah tinggi mcm kita sebab derang makan anak kambing bukannya mak/ayah kambing....

Kata makcik tu lagi, setahun 2 kali dia pulang ke Malaysia. Membeli mcm2 rempah, ikan bilis dan macam2 lagi selain berjumpa sanak saudara. Katanya juga, untuk menunaikan umrah/haji hanya 45 minit..

Tak puas rasanya bersembang dengan makcik tu...dan sampailah KLIA.

Banyak juga beg yang aku tengok dibawa masuk ke cabin. Semua 7 beg. Ku kira, aku bukanlah kuat sangat. Aku menolong sedaya upayaku. Alhamdulillah seorang Vietnamese menolong mengangkat beg.

Pakcik mula mengira beg diluar kapal. Oppss tertinggal 1 beg. Aku pun berlari semula tapi terpaksa menunggu kerana ramai yang sedang berpusu-pusu keluar. Alhamdulillah, setelah beg berada di tangan dan diserahkan kepada pakcik.

Kami meletakkan barang di troli. Vietnamese dah pegi utk flight ke negara asalnya. Baik sungguh dia. Memandangkan aku tak rushing sangat, aku pun tunggu makcik dan pakcik sambil menolak troli perlahan2. Pakcik duduk sekejap sambil check passport yang diletakkan dalam stokin. Good idea kann!

Makcik dan aku pun berpisah ketika itu. Kami saling berpelukan dan cium2 manja. Makcik mencium dahiku..

Aku terharu. Moga aku berpeluang bertemu lagi dengannya. Amin..


No comments:

Post a Comment

FOSSIL PRELOVED FOR SALE

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera, Anda mempunyai koleksi handbag fossil dan ingin menjualnya? Emelkan kepada saya myghibli@gmail.com ...