Nuffnang

Tuesday, July 26, 2011

Corat Coret Teh Tarik dan Telur Separuh Masak Cara Mudah


Fuuuuhhhh...teh tarik?
Apa?? nak minum teh tarik?
Tlg buat teh tarik boleh.....

Ayat tu aku cukup nebes nak dengar dulu sampai sekarang...Sebabnya aku tak pandai sangat buat teh tarik. Family aku peminum teh o. Keluarga mertua peminum teh susu. Sejak kecik sampai dah besar panjang tak cukup panjang sgt...hari-hari teh o. Sewaktu berbuka puasa, teh o wajib ada selain air yang mengugu gaga iman. Dan aku juga kurang gemar susu pekat..

Mula-mula buat teh tarik mestilah lepas kawin kan. Ada tetamu datang, so akulah yang kena buat air. Sebabnya yang lain tak der..kecuali ibu dan bapa mertuaku. Peristiwa lucu, aku dah buat air nie..dah ready la kengkononnya...satu jag lagi tau...

Isteri : Abang, tlg ghase sket? Ok tak? (confidence tahap gaban..gagagaga)

Suami : Ok, tapi ghase lain sket...letak gula yaa?

Isteri : Buat air teh mestilah letak gula...dan letak susu la kan....(terpengaruh dengan teh o)

Suami : Buat teh tarik mane letak gulaaaa...

Isteri : Manelah tauuuuuuuuuuuu (wakakakakakakakaka...siap kena gelak dengan sang suami)

Sejak tu aku gigih belajar buat teh susu....Setiap kali family mertua datang...gerenti sang suami akan dipanggil untuk merase teh tarik buatan sang isteri sblm dihidangkan. Sang suami dah faham benor dengan peel si isteri. Wakakakakakaka...Thanks tolong merasa teh tarik a.k.a teh susu buatanku..

Tips nak buat teh susu sebenarnya cukup mudah...pastikan air cukup panas utk menggembangkan daun-daun teh yang dipetik. Letak susu pekat dalam jug dan tuang teh yang telah ditapis itu..Siap untuk diminum.


Walau apapun, tea o masih menawan hatiku hingga kini dan selamanya..


Selain tu, kalau nk mkn telur separuh masak yang mudah kat rumah cuba cara ini. Tak perlu guna bendalah warna kuning cam kt bawah nie. Tapi gunalah mug aluminium yang buat teh tarik tu..Cucilah dulu mug besar tu...dan cuci telur....Caranya air panas dicurah dalam mug besar tu sampai telur tenggelam...Tutup bekas tu...tunggu 5 minit (nak lebihka seminit pun ok..jgn lebih sgt kang jadi telur rebus) dan SIAP. Untuk telur dari peti sejuk lebihkan seminit lagi...Aku dah cuba dan berjaya. Tips berguna ini dibawa khas oleh ibu mertuaku..thanks yaa...


bekas kuning nie dari zaman aku kecik sampai skang..
cubalah tukar warna lain plak...
merah ker, hitam jer...boring tul..
agaknya sebab egg = yellow kot...



Gunakan mug besar/aluminium yang mamak nie tadah..

Sedap dimakan bersama white pepper dan kicap..yummyyyyy


kredit gambar dari google...tq






No comments:

Post a Comment

FOSSIL PRELOVED FOR SALE

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera, Anda mempunyai koleksi handbag fossil dan ingin menjualnya? Emelkan kepada saya myghibli@gmail.com ...